5 tips voor succesvolle interculturele communicatie op de werkvloer
Onze communicatieve vaardigheden zijn onbewust gevormd door de cultuur waarin we leven. Als we in aanraking komen met culturele verschillen in communicatie kan dit verbazing oproepen, zeker wanneer een boodschap anders aankomt dan we zouden verwachten. Wanneer dit zich binnen een bedrijfssetting voordoet kan het de relatie met uw zakenpartner, collega of klant behoorlijk verstoren. Bij European Language Centre geven we niet alleen taaltrainingen, maar hebben we ook altijd oog voor de culturele verschillen die binnen communicatie kunnen voorkomen. Om u alvast op weg te helpen geven we in dit artikel 5 tips voor succesvolle interculturele communicatie op de werkvloer.
1 – Wees bewust van elkaars onderlinge culturele verschillen
We hoeven het u vast niet uit te leggen, maar toch is het belangrijk om hier bewust van te zijn. Iedereen is verschillend en mensen communiceren niet allemaal op dezelfde manier. Zelfs binnen dezelfde cultuur kunnen er nog regionale of persoonlijke verschillen bestaan. Wanneer de communicatie daarbij ook nog eens plaatsvindt tussen mensen die een andere culturele achtergrond hebben wordt dit effect versterkt. Door verder te kijken dan onze eigen ervaringen, worden we bewust van elkaars onderlinge verschillen en leren we begrip te hebben voor cultuurverschillen op het gebied van communicatie. Hiermee zijn we direct goed op weg naar een betrouwbare menselijke samenwerking.
2 – Vergeet ook niet naar overeenkomsten te kijken
De onderlinge verschillen zijn belangrijk, maar vergeet ook niet naar overeenkomsten te kijken. We zijn allemaal mensen. De normen en waarden wat betreft communicatie van één bepaalde cultuur zijn niet de enige, en ook niet per sé de beste, manier om met elkaar te communiceren. De verschillen die u ervaart in de communicatie met een partner, collega of klant worden altijd ook door de andere partij ervaren. Als u zich openstelt voor het feit dat er in de basis geen goede of verkeerde manier is om te communiceren en u oog heeft voor de overeenkomsten, dan wordt interculturele communicatie makkelijker. Uiteindelijk gaat u dan met meer zelfvertrouwen het gesprek of de conferentie in en zult u succesvoller zijn.
3 – Een goede voorbereiding is het halve werk
Een goede voorbereiding is essentieel bij interculturele communicatie. Of u nou samenwerkt met collega’s uit Frankrijk of onderweg bent naar een conferentie in Japan, neem rustig de tijd om onderzoek te doen naar de culturele verschillen in communicatie. Wanneer u de nuances begrijpt van zowel uw eigen taal en cultuur, als die van de cultuur waarmee u in aanraking komt, wordt het een stuk gemakkelijker om elkaar te begrijpen. Van de manier waarop u zich introduceert tot de toon van uw e-mails; de ongeschreven regels in de zakelijke communicatie binnen een bepaalde cultuur kunnen de interactie maken of breken.
4 – Wees alert op de omgeving
Een ander belangrijk element in effectieve interculturele communicatie is het kopiëren van anderen. Hoe communiceren uw klanten, collega’s of zakenpartners? Zowel in persoonlijk contact, als telefonisch of in schriftelijke communicatie. Luister naar hoe ze spreken. Zijn ze rustig of luidruchtig? Hoe is hun lichaamstaal en welke handgebaren gebruiken ze? Hoe stellen ze hun e-mails op? Wordt de ontvanger op een formele of informele manier aangesproken? Elke cultuur heeft zijn eigen nuances in communicatie. Deze ogenschijnlijk kleine aspecten opmerken en kopiëren is de snelste en meest effectieve manier om snel een positieve interculturele communicatie op te zetten.
5 – Blijf u verdiepen in taal en cultuur
Taal en cultuur staan niet stil. Zeker in de multiculturele wereld waarin we op dit moment leven veranderen deze constant. Het is dan ook belangrijk om u te blijven verdiepen in de taal en cultuur van het land waarmee u zaken mee doet of waarin uw partners werken. Bovendien kan de ervaring van een cultuur- of taaltraining u ook praktisch helpen met interculturele communicatievaardigheden. Vaardigheden die voor veel van de zakelijk professionals van vandaag essentieel zijn om succesvol zaken te kunnen doen in de multiculturele bedrijven rond de wereld. Bij trainingen zoals onze intensieve taaltraining, waarbij u in een interculturele groep volledig in de taal wordt ondergedompeld, leert u niet alleen de taalregels maar ook door met elkaar te communiceren.
Binnen één week uw kennis van een taal verbeteren
De beste manier om een taal te leren is door regelmatig met de taal bezig te zijn. Hoe vaker u deze taal spreekt, schrijft en hoort, hoe herkenbaarder de taal voor u zal worden. Eén van de beste manieren om snel uw kennis te verbeteren is door middel van een taaltraining. European Language Centre heeft verschillende mogelijkheden voor het verbeteren van uw kennis van zakelijke communicatie in diverse talen. Wilt u zo snel mogelijk uw kennis verbeteren? Kies dan voor een spoedcursus of intensieve taaltraining. Zo kunt u binnen één week al één niveau stijgen. Wilt u veel flexibiliteit in het leren van een taal? Kies dan voor een online taaltraining! Wilt u meer informatie over onze taaltrainingen, neem dan gerust contact met ons op. We helpen u graag verder!